Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.

Zoeken
Nieuws – Artikel

Aansluiten bij de actualiteit: seksueel grensoverschrijdend gedrag

Terug naar overzicht
20 januari 2022 Tags: seksueel grensoverschrijdend gedrag

Het zal ongetwijfeld een hot topic zijn op scholen: seksueel grensoverschrijdend gedrag bij the Voice of Holland. In de media gaat het elke dag over misstanden bij the Voice. Er zijn aangrijpende verhalen van slachtoffers van grensoverschrijdend gedrag te zien en te horen bij BOOS (BNN/VARA). Maar je komt  in de media ook bagatellisering van het gedrag tegen: ‘het hoort nu eenmaal bij dit wereldje’, ‘die meisjes willen een carrière in de muziekwereld en hebben hier alles voor over’. Dit soort opvattingen zijn schadelijk. Het is belangrijk dat docenten met hun leerlingen bespreken dat seksuele grensoverschrijding er nooit ‘bij hoort’.

Veel mensen die seksuele grensoverschrijding mee maken, zoeken de oorzaak bij zichzelf. Ze voelen zich schuldig en schamen zich dat iemand over hun grens is gegaan. Dit kan worden versterkt als hun omgeving hen vertelt dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor wat er is gebeurd (‘victim blaming’). Seksuele grensoverschrijding is nooit de schuld van het slachtoffer; de verantwoordelijkheid ligt altijd bij de dader. Hier kan dit filmpje over victim blaming bij helpen.

Het is nooit jouw schuld
Bespreek met leerlingen dat ze hun eigen grenzen altijd serieus nemen ongeacht wat een ander zegt of vindt. Voelt het voor jou niet goed, dan is het niet goed. Ook als je grensoverschrijdend gedrag ziet gebeuren of je denkt dat iemand zich ongemakkelijk voelt, is het belangrijk om van je te laten horen. Praat erover. Vraag aan degene die het overkomt: Gaat het?

Wat kun je doen als leerkracht?
Het loont als je in alle leerjaren op de school  aandacht besteedt aan seksuele grensoverschrijding in de les. Niet alleen krijgen leerlingen dan de juiste informatie, ook denken ze na over de normen die ze om zich heen horen Ze leren kritischer te zijn op victim blaming en op genderstereotype opvattingen. En ze maken voor elkaar het verschil in hoe zij reageren op situaties. Lesmateriaal over deze onderwerpen vind je op www.seksuelevorming.nl

De volgende onderwerpen zijn belangrijk om te bespreken tijdens de les:

  • Bij alle vormen van seksueel contact is consent (wederzijdse toestemming) belangrijk.
  • Hoe vraag je naar wat een ander wil? En hoe kun je duidelijk laten merken dat je iets niet wil.
  • De invloed van gendernormen en opvattingen over hoe meisjes en jongens zich horen te gedragen; en de dubbele seksuele moraal.
  • Victim blaming.
  • De verschillende vormen van seksuele grensoverschrijding (vergeet online exposing en shaming niet).
  • Mogelijke gevolgen van seksuele grensoverschrijding.
  • Meisjes krijgen er vaker mee te maken, maar ook jongens kunnen slachtoffer zijn.
  • Waar je hulp kunt krijgen en hoe je voor elkaar kunt zorgen als iemand te maken krijgt met grensoverschrijdend gedrag.

Weet waar leerlingen terecht kunnen als ze meer hulp nodig hebben als ze zelf ervaring hebben met seksueel misbruik of hiervan getuige zijn geweest. Geef aan dat ze altijd bij jou terecht kunnen, maar ook bij o.a. de Hulplijn Seksueel misbruikhulplijn sense.info (chatten, bellen en mailen) een website over seksueel geweld en het Centrum Seksueel geweld.

Tips voor een veilig sociaal schoolklimaat en hoe je een gesprek met elkaar kan voeren over seksuele integriteit lees je in dit nieuwsbericht van Stichting School & Veiligheid.

Kijk voor meer informatie op: Grensoverschrijding – Seksuelevorming.nl

Nieuws

Gerelateerd

Lees onze meest recente artikelen op het gebied van seksuele vorming

Alle nieuwsberichten