Gerelateerd
Lees onze meest recente artikelen op het gebied van seksuele vorming
Docenten vinden dat er te weinig aandacht is voor relationele en seksuele vorming in het voortgezet onderwijs, met name in de bovenbouw. Ook zijn docenten ontevreden over de inhoud: onderwerpen als wensen en grenzen, consent en seksueel plezier komen onvoldoende aan bod. Dat blijkt uit peilingen van Rutgers en Soa Aids Nederland in het kader van de Week van de Liefde, een themaweek over liefde, relaties en seks, die op maandag 14 februari 2022 in het voortgezet onderwijs start.
De peilingen zijn eind 2021 uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek & Advies, nog voor de recente mediaberichtgeving over seksueel grensoverschrijdend gedrag. Uit de eerste peiling, onder 400 docenten in het voorgezet onderwijs, blijkt dat meer dan de helft van de docenten (55%) vindt dat seksuele vorming meer tijd verdient. Ook vindt driekwart (72%) dat seksuele vorming niet alleen verplicht hoort te zijn in de onderbouw, maar óók in de bovenbouw.
Uit de tweede peiling, onder 550 docenten en 213 schoolleiders, blijkt dat te weinig scholen aandacht besteden aan belangrijke onderwerpen als seksueel plezier (22%), consent (36%), seksuele grensoverschrijding (46%) en veiligheid online (57%).
Rutgers en Soa Aids Nederland roepen het nieuwe kabinet op om de regie te nemen door seksuele vorming een structurele plek te geven in het voortgezet onderwijs. Juist op de leeftijd dat jongeren seksueel actief worden. Alleen dan kan er een nieuwe generatie opgroeien met begrip van diversiteit en respect voor elkaars grenzen én wensen.
Luc Lauwers, programmamanager seksuele vorming van Rutgers, ziet de uitkomsten van de peilingen dan ook als een duidelijk signaal: “Het is hoog tijd dat seksuele vorming met concrete verplichte kerndoelen wordt uitgewerkt in het nieuwe curriculum. Niet alleen voor de onderbouw, maar ook voor de bovenbouw, zoals docenten in de peiling aangeven en jongeren in eerder onderzoek al hebben benoemd. Het nieuwe kabinet is aan zet om hierop de regie te nemen.”
De Week van de Liefde, die maandag start, staat dit jaar in het teken van liefde voor jezelf. Jongeren zijn in de liefde vaak op de ander gericht, vertelt Lisette Schutte, senior projectmedewerker bij Soa Aids Nederland: “Hoe zien anderen mij? Ben ik normaal? Wat wil de ander? En dit is ook een levensfase waarin jongeren hun eigen identiteit ontdekken. Bijvoorbeeld rond seksuele oriëntatie, genderrollen, zelfbeeld en het eigen lichaam.” De Week van de Liefde geeft docenten handvatten om hierop in te spelen tijdens de lessen.
Om het gesprek over op gang te brengen, ontvangen deelnemende scholen dit jaar een 3D-clitoris. “In de geest van de onlangs overleden hoogleraar seksuologie Ellen Laan laten we zien dat de clitoris meer is dan alleen dat ‘knopje’. Door goed te weten hoe het lichaam in elkaar zit en te ontdekken wat fijn voelt en wat niet. Dan ontstaat er meer seksueel plezier, gendergelijkheid en evenwicht tussen de lakens”, zegt Luc Lauwers.
De Week van de Liefde vindt dit jaar plaats van 14 tot en met 18 februari 2022. Het doel is om scholen in het voortgezet onderwijs, praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs en mbo kennis te laten maken met het thema relaties en seksualiteit.
Meer informatie vind je op de pagina over de Week van de Liefde.
Lees onze meest recente artikelen op het gebied van seksuele vorming
Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.