Gerelateerd
Lees onze meest recente artikelen op het gebied van seksuele vorming
Daan van Engelen, programmamedewerker Seksuele Vorming bij Rutgers, en Bente van Gameren, adviseur seksuele integriteit bij Stichting School & Veiligheid dompelen zich onder in drie lessen over relaties en seksualiteit op de lerarenopleiding.
Dag 1. Seksuele vorming
De docent opent de les met een overzicht van het vak ‘seksuele vorming’. Het grootste deel van het vaak gaat over anticonceptie, embryologie en bevruchting. Logisch ook, de docent geeft les aan tweedejaars van de opleiding leraar biologie. Deze les gaat het over het gebruik van verschillende lesmaterialen. De docent loopt vakkundig alle lespakketten na. Ze is overduidelijk thuis in het vak, en geeft het ook al jaren. “Dit is een van de leukste vakken om te geven, omdat het zo dichtbij de leefwereld van de jongeren staat. Ze zijn constant met seksualiteit bezig”, geeft de docent aan. Dat is te merken. Zeker als het gaat om seksueel grensoverschrijdend gedrag hebben de studenten veel te zeggen. Ze zijn wat onrustig, het onderwerp speelt. Na een kort college gaan de studenten aan de slag met de spellen die zij hebben gemaakt. Kwartetten over sexstandjes, who’s the man met soa’s, de studenten zijn ontzettend creatief geweest. De spanning verdwijnt al snel: lesgeven over relaties en seksualiteit hoeft niet moeilijk te zijn.
Op de vraag waarom seksuele vorming belangrijk is op de opleiding antwoordt een student enthousiast: “Seksuele vorming is een onmisbaar onderdeel van de ontwikkeling van kinderen. Dat hoort bij biologie, maar eigenlijk ook bij maatschappijleer, maar misschien overal wel! Waarom is dat niet zo?”.
Dag 2. Het Seksganzenbord
Marjolein Hottentot, van O’lein, legt met veel enthousiasme haar Seksganzenbord uit. Een spel waarbij je door vragen in je klas het gesprek kunt voeren over seksualiteit. “Op de lerarenopleiding kun je goed oefenen met het spel, zodat je dit later ook terug kan laten komen in je eigen klas.”, aldus Marjolein. Bij het spelen van dit spel is het als docent je taak om de veiligheid te bewaren. Als je je als docent niet veilig voelt om iets te bespreken, oefen er dan mee.
Het is te merken dat de studenten plezier hebben in het bespreken van de vragen, humor maakt het thema seksualiteit luchtig. En dat is nou juist wat de studenten hier kunnen oefenen. “Het is belangrijk om ‘praten over seksualiteit’ te oefenen, je gaat ooit in je klas een situatie tegenkomen waarbij deze oefening belangrijk is geweest.”, vertelt een student.
Dag 3. Een gastles over inclusie en diversiteit
Het is stil en de studenten luisteren aandachtig naar de drie gastsprekers. De les wordt geopend met een: “Roep maar alle woorden die je kent!”. De klas gaat los, en de sfeer is direct aangenaam. Er wordt met zoveel respect naar elkaar geluisterd en de sfeer is ontzettend veilig. De hoofdboodschap van de les was Heb respect voor elkaar, heb je eigen mening, maar respecteer elkaar altijd.
Een van de studenten deelde een eigen ervaring van diens stageschool: “Toen er een jongen bij mij in de klas vertelde dat hij homoseksueel was, vond ik het heel fijn dat hij mij daarmee vertrouwde. Ik bedacht me op dat moment dat hoe hij zich voelde het allerbelangrijkste was. Ik zette mijn geloofsovertuigingen even opzij; als docent ben ik niet mijn geloof, mijn geloof is van mij en als docent ben ik neutraal.”
Lees onze meest recente artikelen op het gebied van seksuele vorming
Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.