Gerelateerd
Bekijk ook ons andere lesaanbod.
Naast de vele leuke kanten van social media, maken jongeren online ook regelmatig minder leuke dingen mee. Uit onderzoek blijkt dat minimaal 100.000 jongeren per jaar een vorm van online seksueel misbruik meemaken en dit is slechts het tipje van de ijsberg. Jongeren praten, door onder andere schuld en schaamtegevoelens, vaak met niemand over hun nare ervaring.
Deze les helpt docenten om een open gesprek te voeren over online seksueel misbruik, schuld en schaamte, victim blaming en de gevolgen van het doorsturen van pikant beeldmateriaal. Leerlingen krijgen de tools om op de juiste manier te reageren op online seksueel misbruik in hun omgeving. Daarnaast krijgen ze informatie over waar ze terechtkunnen voor hulp. De les moedigt leerlingen aan om te praten over wat ze meemaken om zo met elkaar online seksueel misbruik te stoppen of te voorkomen.
Direct naar de interactieve lesAlle elementen zijn beschikbaar via de online leeromgeving LessonUp.
De les is gebaseerd op het jongerenplatform WTFFF!? – ontwikkeld vóór en dóór jongeren – van Fonds Slachtofferhulp. De echte verhalen van jongeren die online seksueel misbruik hebben meegemaakt, staan tijdens de les centraal. De les kan in 1 lesuur gegeven worden en is opgebouwd volgens een vast didactisch model:
De les heeft drie leerdoelen: informeren, activeren, de-stigmatiseren.
Informeren: de les informeert leerlingen over wat online seksueel misbruik inhoudt, wat de gevolgen (kunnen) zijn en waar je terechtkunt voor hulp of voor het (anoniem) delen van je verhaal. Ook is er veel aandacht voor de vraag hoe jongeren op de juiste manier kunnen reageren: niet alleen op onthullingen van leeftijdsgenoten, maar ook als zij pikant beeldmateriaal krijgen toegestuurd.
Activeren: de les activeert leerlingen om – ondanks mogelijke gevoelens van schaamte en schuld – wél over een ervaring met online seksueel misbruik te praten, met een vertrouwd persoon uit de eigen omgeving, met iemand op school of (anoniem) met een hulpverlener.
De-stigmatiseren: de les de-stigmatiseert sexting en creëert bewustwording over schaamte, schuldgevoel en victim blaming.
De les is ontwikkeld voor leerlingen in het voortgezet onderwijs vanaf leerjaar 2 en is geschikt voor elk niveau.
2023
Op aanvraag
Fonds Slachtofferhulp
Deze les is nog niet beoordeeld door het CGL.
Bekijk ook ons andere lesaanbod.
Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.