Zoeken

Beeldvorming en rolpatronen

Stereotiepe opvattingen over mannelijkheid, vrouwelijkheid en seksualiteit dragen nog té vaak bij aan grensoverschrijdend gedrag. Ook op mbo-scholen.

Zo wordt een meisje dat veel seks heeft bijvoorbeeld vaak een slet genoemd, terwijl dit van een jongen wel geaccepteerd wordt. Ook wordt een jongen die zich vrouwelijk kleedt of zijn emoties laat zien vaak homo genoemd. Jongeren vinden het lastig om zich over deze onderwerpen uit te spreken terwijl de meerderheid gelijkheid en diversiteit heel belangrijk vindt. Ze denken dat leeftijdgenoten negatiever denken hierover dan zijzelf en durven daardoor hun mening niet te uiten.

Maak rolpatronen bespreekbaar in je klas

Door in de klas te praten over beeldvorming en rolpatronen help je je studenten hun eigen mening te vormen en die te bespreken met hun klasgenoten. Ze ontdekken dat het merendeel van de jongeren net zo over deze onderwerpen denkt als zijzelf. Hierdoor is de kans groter dat zij zich ook uitspreken en een ander helpen als die wordt uitgescholden of te maken heeft met geweld.

Het wordt tijd dat jongeren samen gezonde sociale normen uitdragen! Help je mee?

Ga met je studenten aan de slag!

Download hieronder de gratis lesbrief met de bijhorende PowerPoint presentatie over beeldvorming en rolpatronen. En maak kans met je hele klas op een #IkZegErWatVan bucket hat. Hoe? Schrijf je in voor de nieuwsbrief (onderaan de pagina). De lesbrief is een onderdeel van de campagne Generatie Ja… en? en geïntegreerd in het lespakket Lang Leve de Liefde voor het mbo van Rutgers en Soa Aids Nederland.

STAP 1. DOWNLOAD DE LESBRIEF BEELDVORMING EN ROLPATRONEN

Lesbrief Beeldvorming en rolpatronen

STAP 2 . DOWNLOAD DE POWERPOINT

Powerpoint - les Beeldvorming en rolpatronen

STAP 3. PLAN DE LES DIT STUDIEJAAR IN!

Lang Leve de Liefde op het MBO Utrecht

Studenten op het MBO Utrecht kregen de les over beeldvorming en rolpatronen uit het lespakket van Lang Leve de Liefde. Bekijk hier hun reacties na afloop van de les.

Ik vond de les over beeldvorming en rolpatronen super interessant en heel erg belangrijk dat dit zo open wordt besproken.
Tweedejaarsstudent Academie voor Welzijn, MBO Utrecht
Zes vragen over het lesmateriaal aan...

Robbert Schutter, leraar Burgerschap Deltion college Zwolle

Heb je de les beeldvorming en rolpatronen al toegepast?

"Ja, in een aantal klassen heb ik de filmpjes besproken en ook de quiz gedaan (wat vindt Nederland)."

Hoe reageren je studenten hierop?

"Het is erg afhankelijk van de dynamiek in de klas hoe de klassen reageren. De Infra-klas, ruige jongens van het platteland, reageren stoer. Toch is de lesopzet zodanig slim dat ze daarna ook wel heel benieuwd zijn wat Nederland vindt ten opzichte van wat ze zelf hebben gezegd. Als daarna ook ter sprake komt wat de wet zegt, schrikken ze soms. De Meubel-klassen, die diverser van aard zijn, doen open en eerlijk mee en ontstaat er een interessant gesprek, waarin bijna alle studenten zich kwetsbaar op durven te stellen."

Hoe zie jij jouw rol als docent?

"Mijn rol als docent lijkt mij om te zorgen voor een veilige sfeer in de klas, maar ook om te motiveren en te verduidelijken (de stellingen, bijvoorbeeld). Daarnaast heb ik er ook plezier in en denk ik ook dat dat helpt."

Wat is voor jou de toegevoegde waarde van deze les over beeldvorming en rolpatronen in jouw les Burgerschap?

"De studenten gaan kijken naar de wereld om zich heen en naar hun eigen gedrag. Dat doen ze op een leuke, maar vooral ook structurele manier. Ik ben er erg positief over dat ze daardoor reflecteren op hun eigen gedrag en denken. Dat past zowel bij de kritische denkvaardigheden als ook bij een dimensie, zoals de sociaal-maatschappelijke dimensie en de dimensie Vitaal burgerschap."

Welke inzichten hoop je dat je studenten meekrijgen?

"Dat ze beseffen dat de wereld diverser is. Wellicht ook dat ze zelf toleranter zijn, maar ook dat ze zich gehoord voelen."

Zou je de les ook aan andere docenten aanbevelen?

"Ja, zeer zeker. Dat heb ik ook al gedaan!"

Generatie Ja... en?

Neem een voorproefje en bekijk hier de video van Generatie Ja… en? uit de lesbrief over beeldvorming en rolpatronen. Deze video is ontwikkeld voor de jongerencampagne Generatie Ja… en? waarin bewustwording over rolpatronen centraal staat. Ook moedigt de campagne jongeren aan om zich vaker uit te spreken over deze onderwerpen.

De les Beeldvorming en rolpatronen is gemaakt voor jongeren tussen de 17 en 23 jaar

en bestaat uit vier opdrachten:

Opdracht 1

Bekijk klassikaal het Can you fix it?!-filmpje ’fair of niet fair’. Het filmpje gaat over de dubbele moraal. Studenten weten wat er bedoeld wordt met dubbele moraal en hoe klasgenoten denken over de dubbele moraal.

Opdracht 2

Studenten krijgen inzicht in hun eigen opvattingen door aan de hand van filmpjes een mening te geven over gender en geweld.

Opdracht 3

Studenten krijgen inzicht in de opvattingen van anderen rondom gender en geweld met behulp van een quiz.

Opdracht 4

Studenten bedenken aan de hand van casussen hoe ze kunnen reageren op iemand die iets doet of zegt wat niet past bij hun opvattingen.

Wil je meer weten over de preventie van fysiek, seksueel en cybergeweld onder jongeren?

Luister ook eens de podcast ‘niet jouw schuld’ en meld je aan voor de gratis online cursus Happy2gether.

Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.