Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.

Zoeken
Onderwerp

Vlaggensysteem

Wat is het Vlaggensysteem?

Het Vlaggensysteem is een hulpmiddel om te spreken over seksueel (grensoverschrijdend) gedrag.

Zes criteria om te bepalen of seksueel gedrag grensoverschrijdend is

  1. Toestemming: Leerlingen doen spelletjes, zijn nieuwsgierig. Een belangrijk criterium bij het interpreteren van seksueel gedrag is: wil de leerling het zelf? Wil de andere leerling het ook? Vinden beide leerlingen het seksuele gedrag prettig?
  2. Vrijwilligheid: Kiest de leerling er zelf voor? Durft de leerling nee te zeggen? Is de leerling in staat om nee te zeggen als hij of zij het niet wil?
  3. Gelijkwaardigheid: Zijn de betrokkenen even oud, sterk, slim, populair? Of is er sprake van een machtsverschil?
  4. Leeftijds- of ontwikkelingsadequaat: Doet de leerling niets waar het te jong of te oud voor is? Past het seksuele gedrag bij de ontwikkelingsleeftijd van het kind?
  5. Contextadequaat: Is het seksuele gedrag van de leerling gepast, stoort of choqueert het anderen in de omgeving niet?
  6. Zelfrespect: Heeft de leerling zicht op de gevolgen van zijn of haar gedrag? Neemt het geen risico’s die schadelijke gevolgen kunnen hebben?

Het vlaggensysteem is ontwikkeld door Sensoa in samenwerking met Movisie en het werkveld in Vlaanderen.