Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.

Zoeken
Onderwerp

Relaties

Een eerste liefdes- en/of seksuele relatie roept bij veel jongeren vragen op en kan zorgen voor twijfels en onzekerheden. Leerlingen kunnen verward raken door hevige verliefdheid, seksueel verlangen of liefdesverdriet. Op oudere leeftijd worden relaties duurzamer. Soms zijn relaties niet (meer) prettig of veilig. Seksuele en relationele vorming ondersteunt leerlingen bij het aangaan van respectvolle, prettige en veilige relaties.

Welke vragen hebben leerlingen over relaties?

Leerlingen onder de 12 jaar

  • Hoe oud moet je zijn om te gaan samenwonen of trouwen?
  • Hoe laat ik het iemand weten dat ik verliefd ben op hem/haar?
  • Kun je verliefd worden op en verkering krijgen met je beste vriend(in)?
  • Is een meisje dat verliefd is op een ander meisje lesbisch?
  • Is er een middel tegen liefdesverdriet?

Leerlingen boven de 12 jaar

  • Hoe kan ik iemand versieren of verliefd op me laten worden?
  • Hoe lang moet het ‘aan’ zijn voordat je seks kunt hebben met elkaar?
  • Wat doe je als jouw vriend(in) nooit hetzelfde wilt doen als jij?
  • Hoe hou je het leuk samen als je al een jaar verkering hebt?
  • Hoe maak je het uit als het niet meer leuk is?

Lesgeven over relaties

Het thema relaties gaat over onder meer:

  • Ouder-kind-relatie
  • Vriendschapsrelaties
  • Verliefdheid
  • Verkering
  • Liefdesverdriet
  • Daten en (duurzame) relaties
  • Hetero-, bi -of homoseksuele relaties
  • Respectvolle en (on-)gelijkwaardige relaties

In de puberteit worden veel leerlingen verliefd en kunnen hun relaties veranderen. Bij sommige relaties kunnen seks en liefde in het spel komen, andere zijn platonisch.

  • Vertel leerlingen hoe ze contacten kunnen leggen en de eigen en andermans wensen en grenzen kunnen verkennen, herkennen en respecteren.
  • Vertel wat de risico’s zijn van daten, maar belicht ook de leuke kanten.
  • Vertel dat er verschillende soorten relaties bestaan: familie, vriendschap, kennis, collega, getrouwd, samenwonend, LAT, tussen personen van dezelfde of van de andere sekse, mono- of polygaam, et cetera.
  • Laat zien dat er verschillen en overeenkomsten zijn tussen gevoelens van vriendschap en verliefdheid.
  • Jongens en meiden kunnen verschillende verwachtingen hebben van elkaar. Heb oog voor genderstereotype gedrag of gendernormatieve verwachtingen.
  • Wat jongeren met elkaar doen en delen in een relatie, verschilt per relatie en ook per cultuur.
  • De gelijkwaardigheid in een relatie kan uit evenwicht raken door machtsverschillen, waarvan leerlingen zich niet altijd bewust zijn. Omdat een vriend(in) slimmer, ouder of sterker is, meer geld heeft of heel populair is in de klas, heeft hij/zij meer macht in de relatie. Macht kan positief worden gebruikt (bijvoorbeeld bij het helpen met huiswerk en als bescherming) maar ook misbruikt (misleiding of geweld). Machtsverschillen kunnen per (soort) relatie en situatie variëren. Sta stil bij diverse oorzaken van machtsverschillen en verschillende vormen van machtsgebruik en –misbruik.
  • Vertel hoe leerlingen een respectvolle en plezierige relatie kunnen aangaan en onderhouden of beëindigen als die onprettig of niet meer veilig voelt. De basis voor een gelijkwaardige en plezierige relatie is wederzijds respect, vrijwilligheid en de afwezigheid van dwang of geweld.
  • Leg uit wat wordt bedoeld met groepsdruk en hoe leerlingen zich hiertegen kunnen weren.
  • Behandel dit onderwerp bij voorkeur binnen een breder lespakket over seksualiteit. Gebruik geïntegreerde en samenhangende lespakketten waarin lessen over relaties en seksualiteit in een brede en doorlopende leerlijn worden aangeboden.