Zoeken
Onderwerp

Inspiratie voor de Week van de Lentekriebels

Hieronder vind je activiteiten, foto’s en filmpjes van de afgelopen jaren. Zo krijg je een beeld hoe de Week van de Lentekriebels eraan toe gaat. Het staat iedere school natuurlijk vrij om op geheel eigen manier invulling te geven aan de Week van de Lentekriebels. Ieder jaar worden er gedichten en tekeningen gemaakt, spelletjes gedaan en scholen versierd.

  • Sommige openbare bibliotheken zorgen in de Week voor een speciale boekenhoek of tafel. Deze boeken zijn uiteraard ook te leen in de bibliotheek. U kunt ook zelf een boekenhoek op school inrichten. In de boekenlijsten zijn tips voor boeken te lezen.
  • Alle kinderen komen op de eerste dag van de ‘Week van de Lentekriebels’ met rode of iets roods in hun kleding verwerkt op school. Dat kan een t-shirt zijn, maar ook een accessoire als een sjaal, ketting of riem.
  • Kinderen kun je in groepjes een opdracht geven of een thema laten verzinnen. In de Week zelf kunnen ze een presentatie verzorgen aan de hand van bijvoorbeeld: een collage, dans, gedicht, knutselwerk, PowerPoint presentatie, of opdracht aan de klas, etc.
  • Theater is voor kinderen een heel aansprekende manier om het thema relaties en seksualiteit te werken. Ze kunnen samen een toneelstuk maken over de liefde, vriendschap of de puberteit.
  • Leerkrachten kunnen ook zelf een voorstelling geven.
  • Laat alle kinderen een schilderij of collage maken over het thema vriendschap, verliefdheid of liefde en hang deze op door de school. Maak een koppeling met een goed doel.
  • Organiseer voor de onder- en middenbouw een schilderijenwedstrijd. Suggesties:
    • Hang alle schilderijen in de gangen van de school op.
    • Stel een (kinder)jury samen die per bouw een winnaar uitroept.
    • Overleg eventueel met een deelnemende bibliotheek of de winnende schilderijen een plekje in de bibliotheek mogen krijgen.
    • Nodig de ouders uit voor een eindexpositie.
  • Laat een ‘elfjes’ gedicht maken: het gedicht bestaat uit 5 regels en heeft in totaal 11 woorden. Het is opgebouwd uit het volgend aantal woorden: 1-2-3-4-1. Het gedicht kan gaan over verliefdheid, liefde, verkering, familie of andere gerelateerde thema’s.
  • Vriendschapsbandjes maken.
  • Fotoreportage: kinderen krijgen een wegwerpcamera of smartphone om een fotoreportage te maken over een thema of activiteit van de Week van de Lentekriebels.
  • Kinderen nemen hun lievelingsliedje mee over het thema liefde, verliefdheid of vriendschap. Ze kunnen hierover vertellen, hier op dansen of een toneelstukje over opvoeren.
  • Laat kinderen een stamboom maken van hun eigen familie.
  • Laat kinderen, ouders, opa’s/oma’s of anderen interviewen over kinderen krijgen, het verschil met vroeger en nu, etc. en laat ze daar iets over vertellen in de klas, of een werkstuk over maken.
  • Een bezoekje brengen aan de kraamafdeling van een ziekenhuis. Of een zwangere moeder of moeder met pasgeboren baby uitnodigen.
  • Een liefdeswandeling maken met de school: verzamelen in de avond bij het schoolplein, iedereen draagt een knipperend hartje. Zo in het donker samen lopen en elkaar kunnen zien door het dragen van de hartjes.
Wij hadden als start van de Week van de Lentekriebels een groepsversterkende activiteit. Kinderen gingen thuis een pauzepakketje maken, met daarin iets lekkers te eten en te drinken, en dit pakketje werd mooi versierd of ingepakt. Bij de start van de Lentekriebels werd alles gedeeld en besteedden we aandacht aan hoe we vrienden/vriendinnen en goede klasgenoten kunnen zijn. De pakketjes zagen er prachtig uit en het was een feestje om zo te starten!
Hanneke Vos (PCBS de Diamant, Apeldoorn)

Opening Curtevenneschool (2019)

Fotograaf: Floor Godefroy

We hebben kunstenaar Frans van Drunen uitgenodigd op school. Hij exposeerde een aantal beelden in de school. Elke klas kreeg de opdracht op het beeldende vlak om een mensfiguur te maken. Frans gaf uitleg bij zijn beelden en daarna is elke groep aan de slag gegaan
Marlies Peelen (de Zonnebergschool, Kruisland)

Uitreiking Lentekriebels Award op Prisma VSO (2019)

Fotograaf: Yvonne van Brandwijk

Vorig jaar heeft onze middenbouw een workshop gedaan met een schrijfdocent over het onderwerp ‘Lentekriebels’. De resultaten daarvan werden tentoongesteld in de schoolgebouwen. Als teaser voor tentoonstelling hebben we een prezi-presentatie gemaakt met uitspraken van leerlingen uit groep 3, 4 en 5.
Wendelmoet Kuipers en Lotte Hazelzet (OBS Oog in Al, Utrecht)

Opening ‘t Ven (2018)

Fotograaf: Floor Godefroy 

We nodigen sinds vier jaar mensen uit die vanuit hun eigen ervaringen komen vertellen over seksuele diversiteit en andere samenlevingsvormen. De leerlingen van groep 8 verzamelen van te voren vragen die ze willen stellen aan de 2 bezoekers. Deze vragen worden eerst schriftelijk voorgelegd aan de 2 bezoeksters. Daarna komen zij in groep 8 om met de kinderen te praten en de vragen te beantwoorden.
Era Kling (Kindcentrum 't Ven, Rosmalen)

Ook een leuk idee, foto of filmpje?

Graag! Stuur ze naar linfo@seksuelevorming.nl.

Seksuele vorming op het basisonderwijs

Weer weten over het geven van seksuele vorming op het basisonderwijs?

Basisonderwijs

Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.