Zoeken
Onderwerp

Week van de Lentekriebels

De Week van de Lentekriebels is een nationale projectweek voor het speciaal- en basisonderwijs waarin extra aandacht is voor relationele en seksuele vorming. Het is een initiatief van Rutgers en de GGD’en om scholen te ondersteunen bij het maken van een goede start met deze lessen en het thema’s structureel in te passen in het school- en jaarplan. Scholen die meedoen geven een week lang les over weerbaarheid, relaties en seksualiteit. De landelijke Week van de Lentekriebels vindt plaats van 31 maart tot 4 april 2025. De Week van de Lentekriebels kan als opstart voor de lessen gebruikt worden of als terugkerende projectweek. Het is echter belangrijk om daarnaast ook structureel gedurende het hele jaar en elk jaar opnieuw de lessen aan te bieden. Zodat de informatie aansluit bij de leeftijd en ontwikkeling van kinderen.

Scholen zijn bij deelname aan de Week van de Lentekriebels vrij om de projectweek zelf invullen met materialen, gadgets en activiteiten om er effectieve, leuke en feestelijke week van te maken. Aan het gebruik van een erkend lesmethode zijn kosten verbonden. Na aanmelding ontvangt de school een kortingscode voor verschillende gadgets van de Week van de Lentekriebels.

Meld je hier aan voor de Week van de Lentekriebels

Twintig jaar Week van de Lentekriebels

Het thema van de Week van de Lentekriebels 2025 is ‘Twintig jaar Week van de Lentekriebels’. Al twintig jaar geven basisscholen relationele en seksuele vorming. Waarmee leerkrachten – naast ouders – kinderen de kennis en vaardigheden bieden die hen ondersteunen bij een gezonde en veilige ontwikkeling. Scholen werken daarmee aan het bevorderen van een positief zelf- en lichaamsbeeld, het leren aangeven van wensen en grenzen en het herkennen en respecteren van die van anderen, wat kinderen weerbaarder maakt tegen (seksueel) grensoverschrijdend gedrag. Ook leren zij respect te hebben voor diversiteit zodat elk kind zichzelf kan zijn.

Waarom Week van de Lentekriebels?

De Week van de Lentekriebels vindt altijd in het voorjaar plaats. Omdat dit moment goed aansluit bij de jaarplanning van scholen en de thema’s aansluiten bij het seizoen van de lente. Daarnaast zijn leerlingen op dit moment in het jaar vertrouwd met elkaar en hun leerkracht. De sociale veiligheid in de klas is belangrijk als deze thema’s besproken worden. Goede en structurele lessen relationele en seksuele vorming helpen bovendien om respectvol gedrag tussen leerlingen te versterken en verder te bouwen aan een veilig school- en klassenklimaat.

Kinderen in gesprek

Informeer en betrek ouders

Informeer ouders ruim voor de start van de Week van de Lentekriebels over de Week ,de inhoud van de lessen en de visie van de school. Als zij zich niet voldoende geïnformeerd voelen, kan dat bij hen vragen en zorgen oproepen. Organiseer bij voorkeur een ouderavond, stuur een ouderbrief rond en verwijs ouders naar informatie over de Week van de Lentekriebels. Leg ook uit waarom het belangrijk is om als school aandacht aan relationele en seksuele vorming te besteden en dat dit aansluit bij de kerndoelen, maar ook over de visie en het beleid bij jou op school.

In de ‘Handleiding Week van de Lentekriebels: Informeren en betrekken van ouders’ vind je meer informatie over het belang van goed contact met ouders en lees je tips over hoe je als school ouders informeert.

Ga naar de handleiding 'Informeren en betrekken van ouders'
Seksueleopvoeding.info

Op deze website kunnen ouders en opvoeders tips en inzichten te krijgen om van seksuele opvoeding een succes te maken.

seksueleopvoeding.info

Relationele en seksuele vorming op de basisschool

Ieder kind heeft recht op betrouwbare informatie die past bij de leefwereld en ontwikkelingsfase. We weten uit onderzoek dat kinderen vragen hebben over relaties en seksualiteit. Zo hebben jonge kinderen vragen over hun lijf, waar baby’s vandaan komen het verschil tussen jongens en meisjes. In de bovenbouw gaat het over de puberteit, verliefd worden en relaties aangaan, en kunnen kinderen onzeker worden. Veel kinderen hebben vragen als: ‘Ben ik wel normaal?’ ‘Ben ik goed genoeg zoals ik ben en hoe ik eruit zie?’ Ook maken zij een lichamelijke en emotionele ontwikkeling door. Daar wil je kinderen bij ondersteunen. Daarbij dragen lessen relationele en seksuele vorming bij aan respectvolle omgangsvormen tussen leerlingen en aan een veilig school- en klassenklimaat.

Juf Merel vertelt in deze video waarom iedere school mee zou moeten doen aan de Week van de Lentekriebels In deze video krijgt Juf Emma veel vragen in groep 8

Ondersteuning

Heb je ondersteuning nodig bij de organisatie van de Week van de Lentekriebels of krijg je vragen van ouders? Raadpleeg dan de GGD in jouw de regio. De GGD kan ondersteunen in de organisatie van de Week, de keuze van het lesmateriaal en helpen met het informeren en betrekken van ouders, bijvoorbeeld bij de organisatie van een ouderavond. Ook ondersteunt de GGD in het vormen van een visie en beleid rondom relationele en seksuele vorming.

In de trainerspool vind je daarnaast een overzicht van bekwame trainers die schoolteams kunnen trainen of een ouderavond kunnen verzorgen.

Bekijk hoe je de Week kunt organiseren

Lesmaterialen

Tijdens de Week van de Lentekriebels zijn er voor elke school en elke klas passende lesmaterialen. Je kunt alle lespakketten en overige materialen, zoals video’s en andere gadgets, bekijken op het materialenoverzicht.

Er zijn drie door het RIVM erkende methoden voor lessen relationele en seksuele vorming in een doorlopende leerlijn. Kriebels in je Buik (Rutgers), Veiligwijs (Zorg voor Seksualiteit) en Wonderlijk gemaakt (Driestar educatief).

Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.