Gerelateerd
Bekijk ook ons andere lesaanbod.
Uit onderzoek blijkt dat alleen kennis en het weten dat je risico loopt, bij jongeren nauwelijks leidt tot risicomijdend gedrag. Belangrijk is dat die kennis wordt ondersteund door een positieve houding ten aanzien van veilig vrijen en vaardigheden om het veilig vrijgedrag uit te kunnen voeren.
Het ‘Soa-practicum’ maakt leerlingen bewust van de verspreidingssnelheid van bacteriën en het verspreidingsgevaar van bacteriële soa’s. Daarnaast stimuleert het leerlingen na te denken over het eigen gedrag ten aanzien van veilig vrijen.
Bekijk de materialenHet ‘Soa-practicum’ bestaat uit twee lessen: theorie en een proef. Tijdens de proef verspreiden leerlingen zelf (non-pathogene) bacteriën via huiscontact. Rubber handschoenen worden gebruikt in plaats van condooms. In de klas gaan de leerlingen deze bacteriën verspreiden door elkaar de hand te geven.
De docentenhandleiding bevat een beschrijving van de lesopzet, de lesdoelen en van de proef (voorbereiding, uitwerking en begeleiding). Verder staan in de docentenhandleiding: antwoorden leerlingenbladen, achtergrondinformatie, adressen en websites.
Het leerlingenboekje bestaat uit de volgende onderdelen: theorie over (bacteriële) soa’s, beschrijving en uitvoering proef, vragen voor-en-na de proef, invulblad voor verslag en een werkblad.
De Soa-practicum kit bevat alle onderdelen die nodig zijn voor het uitvoeren van de proef.
2014
Bekijk ook ons andere lesaanbod.
Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.