Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.

Zoeken
Onderwerp

Positieve seksuele vorming

Leerlingen geven seksuele vorming gemiddeld een 5.8, zij vinden dat er onder andere te weinig aandacht is voor seksueel plezier. In het verlengde hiervan willen zij ook meer aandacht voor wensen, grenzen, en consent.

Momenteel wordt in voorlichting nog vaak het gevaar van seks (op soa’s of zwanger worden) benadrukt en verdwijnt seksueel plezier naar de achtergrond. Terwijl juist het centraal stellen van plezier en consent de seksuele autonomie van leerlingen versterkt. Hierdoor kunnen zij zelfstandige keuzes maken, hierover met elkaar communiceren en wordt hun weerbaarheid vergroot. Dit noemen we ook wel een sekspositieve benadering, ofwel positieve seksuele vorming.

Positieve seksuele vorming is dus belangrijk omdat het bijdraagt aan een samenleving waarin jongeren respect hebben voor elkaars wensen en grenzen en begrip hebben voor diversiteit. Weten hoe je seks lekker kunt maken is belangrijk.

Pas wanneer je weet hoe een “ja” voelt kun je ook “nee” zeggen – Ellen Laan

Hoe ziet positieve seksuele vorming eruit?

Bij positieve seksuele vorming heb je als docent aandacht voor, en een focus op dat wat leuk is: seksueel plezier, ofwel de mogelijkheid om van seks te genieten. Hoe je lichaam reageert op seksuele prikkels (opwinding), maar ook seks op basis van toestemming, vrijwilligheid en gelijkwaardigheid (consent) horen daarbij. Kijk op de pagina Seksueel plezier voor meer informatie over seksueel plezier en tips en tricks om les te geven over seksueel plezier.

Sekspositieve houding als docent

Bij positieve seksuele vorming draait het er vooral om dat je als docent een sekspositieve houding uitdraagt. Dit is een houding die seksualiteit viert als een onderdeel van het leven dat geluk (voor iedereen) kan vergroten. Deze houding streeft naar het bereiken van een ideale sekservaring, in plaats van het benadrukken van negatieve uitkomsten en gevaren van seks. Vanuit een positieve boodschap praten over seks betekent niet dat je de risico kanten van seks negeert. 

Risicoboodschappen versus sekspositieve boodschappen

Hieronder volgt een voorbeeld van een risico- en een positieve boodschap rondom condoomgebruik. Bij ieder onderwerp kun je oefenen met de sekspositieve benadering toe te passen. 

Risicoboodschap: ‘Gebruik een condoom, want anders kun je een soa krijgen of onbedoeld zwanger raken.’ 

Sekspositieve benadering: ‘Het is fijn voor jezelf en de ander om veilige seks te hebben, omdat je dan meer van seks kan genieten (omdat je je geen zorgen hoeft te maken).’

Mogelijke onderwerpen

Laat leerlingen vooral met elkaar in gesprek gaan over wat hun voorwaarden zijn voor plezierige seks. Zorg ervoor dat je dit gesprek goed begeleidt. In de les kun je algemene uitleg geven over seksueel plezier, bijvoorbeeld over hoe seksuele opwinding werkt en hoe de clitoris eruitziet. Maar een les kan ook gaan over consent en hoe je kunt aangeven wat je wel en niet wilt tijdens seks en hoe je dat kan communiceren. De volgende onderwerpen zijn in ieder geval goed om te behandelen:

Tips voor docenten

Tips voor in de klas