Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.

Zoeken
Onderwerp

Veilig vrijen

Een essentieel onderdeel van seksuele vorming is de voorlichting over veilig vrijen. Nog altijd zijn er jongeren die niet veilig vrijen en risico lopen op een soa en/of onbedoelde zwangerschap.

Welke vragen hebben leerlingen over veilig vrijen?

Leerlingen onder de 12 jaar:

  • Wat is veilig vrijen?
  • Wat is een condoom en waarvoor wordt het gebruikt?
  • Hoe werkt de pil of een spiraal?
  • Ben je na een keer seks meteen zwanger?

Leerlingen boven de 12 jaar:

  • Wanneer loop ik risico op een soa?
  • Heb ik een soa of hoe weet ik zeker dat ik geen soa heb?
  • Hoe werkt een soa-test en doet dat pijn?
  • Ik wil anticonceptie gaan gebruiken, hoe pak ik dat aan?
  • Als ik de pil slik, moet ik dan ook nog een condoom gebruiken?
  • Wanneer is seks niet veilig?
  • Wat doe ik als ik onveilige seks heb gehad of er iets is misgegaan met anticonceptie of condoom?

Lesgeven over veilig vrijen

  • Behalve dat jongeren leren over condoomgebruik, anticonceptie en de risico’s van onveilige seks, is het belangrijk dat ze een positieve houding ontwikkelen ten opzichte van veilig vrijen en alleen seks willen hebben op een veilige manier.
  • Bespreek welke soa’s er zijn, welke klachten daarbij horen en hoe je soa’s kunt voorkomen.
  • Leg uit hoe een soa-test gaat en waar jongeren dit kunnen doen.
  • Bespreek verschillende manieren van veilig vrijen en hoe je veilige seks leuk kunt maken.
  • Bespreek correct condoomgebruik en laat leerlingen oefenen met het omdoen van een condoom.
  • Bespreek correct pilgebruik en wat te doen als je de pil vergeet, moet overgeven, diarree hebt of medicijnen gebruikt.
  • Geef informatie over de morning-afterpil en waar deze te krijgen is.
  • Bespreek alternatieven voor de pil: vrouwen- of mannencondoom, pleister, ring, prikpil, staafje, koperspiraal en hormoonspiraal. Laat jongeren nadenken over welke methode het best bij hen past. Laat weten dat terugtrekken voor het klaarkomen niet veilig is.
  • Bespreek dat het voorkomen van zwangerschap en soa’s een gezamenlijke verantwoordelijkheid is, niet alleen die van het meisje.
  • Activeer leerlingen om zich verantwoordelijk te gedragen door voordat ze seks hebben te praten over anticonceptie en condoomgebruik.
  • Behandel dit onderwerp bij voorkeur binnen een breder lespakket over seksualiteit.  Gebruik geïntegreerde en samenhangende lespakketten waarin lessen over relaties en seksualiteit in een brede en doorlopende leerlijn worden aangeboden.