Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.

Zoeken
Onderwerp

Sexting

Sexting is het maken en versturen van naaktfoto’s, -filmpjes of sexy berichtjes.

Jongeren ervaren sexting meestal als positief en zien het als online flirten. Maar er kunnen ook minder leuke kanten aan zitten, bijvoorbeeld als foto’s ongewenst worden verspreid of getoond aan anderen of daarmee wordt gedreigd, gechanteerd of gepest. We spreken dan van ongewenste sexting.

Het is belangrijk jongeren te ondersteunen in hoe zij leuk en zo veilig mogelijk aan sexting kunnen doen en wat de spelregels hiervan zijn. Gelijkwaardigheid, vertrouwen en wederzijdse instemming zijn hierbij belangrijk. Benoem ook respect en privacy — jongeren vinden dit zelf ook belangrijk.

Cijfers over sexting

Jongeren doen steeds vaker aan sexting: gemiddeld 12-21%. Bepaalde groepen doen dit meer dan anderen, zoals homo- en biseksuele jongens: 72% in tegenstelling tot 44% van de heterojongens.
6% van de jongens en 14% van de meisjes heeft tenminste één ervaring met ongewenste sexting. Meiden en lhbti+-jongeren zijn gemiddeld vaker slachtoffer hiervan.

Welke vragen hebben leerlingen over sexting?

Leerlingen onder de 12 jaar:

  • Wat is sexting?

Leerlingen boven de 12 jaar:

  • Is het oké om naaktfoto’s naar je vriend/vriendin te sturen?
  • Is het strafbaar om foto’s door te sturen?
  • Waarom doen mensen aan sexting?
  • Wat kan ik doen als er een foto van mij wordt rondgestuurd?
  • Wat moet ik doen als ik een naaktfoto of -filmpje ontvang?

Lesgeven over sexting

  • Veel jongeren die naaktfoto’s, -filmpjes of sexy berichtjes versturen en/of ontvangen, vinden dit leuk en spannend. Ze versturen het in vertrouwen en zien het als online flirten of als iets dat iets toevoegt aan hun relatie.
  • Sexting is ongewenst wanneer foto’s, filmpjes en berichten tegen iemands wil in worden verspreid of worden gebruikt om iemand mee onder druk te zetten, te chanteren of te pesten. Dit is strafbaar.
  • Het is belangrijk dat leerlingen de gevolgen beseffen van het doorsturen van een naaktfoto van een ander. Laat hen in groepen bespreken wat zij zouden voelen en doen als iemand anders een naaktfoto van henzelf, zonder toestemming, zou doorsturen aan de hele klas. Bespreek de gevoelens en oplossingen met elkaar en maak klassikaal afspraken: wat doen we als we een naaktfoto van een klasgenoot ontvangen? Gebruik hiervoor de Can You Fix It-video’s ‘Blote tieten’ of ‘Wraak’.
  • Sommige jongeren vinden het lastig om ‘nee’ te zeggen als iemand hen vraagt, dwingt of manipuleert om een naaktfoto of -video van zichzelf op te sturen. Vertel leerlingen dat als iemand hen chanteert of bedreigt of als er naaktfoto’s van henzelf circuleren, ze dit altijd aan iemand moeten vertellen (ouders, leraar of vertrouwenspersoon), zodat diegene kan helpen. Kijk ook op helpwanted.nl of meldknop.nl.
  • Uit onderzoek blijkt dat een positieve insteek een betere opvoedingsstrategie is dan verbieden of alleen wijzen op risico’s (van sexting). Dat laatste werkt bovendien ‘victim blaming’, de schuld leggen bij het slachtoffer, in de hand. Hoe ziet die positieve strategie eruit? Bekijk met leerlingen de Checklist Sexting op sense.info en bespreek het belang van gelijkwaardigheid, vertrouwen,wederzijdse instemming, respect en privacy.
  • Behandel dit onderwerp bij voorkeur binnen een breder lespakket over seksualiteit. Gebruik geïntegreerde en samenhangende lespakketten waarin lessen over relaties en seksualiteit in een brede en doorlopende leerlijn worden aangeboden.