Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.
Wat voor beleid moeten we maken rond seksuele vorming? Voor een veilige en gezonde seksuele ontwikkeling van leerlingen is het belangrijk dat seksuele vorming is ingebed in het onderwijs en in een doorlopende leerlijn wordt aangeboden. Hier vind je informatie en tips om aan de slag te gaan.
Er is veel vrijheid voor jouw school om te bepalen vanuit welke visie en doelen julie les willen geven over het thema en welke educatieve lesmaterialen hiervoor het meest geschikt zijn. Waar begin je dan? De richtlijn seksuele vorming kan hierbij behulpzaam zijn.
Per leeftijdsfase wordt in de richtlijn seksuele vorming benoemd wat leerlingen zouden moeten weten, vinden en kunnen bij seksuele vorming. Op basis daarvan kan gekeken worden welke onderwerpen al aan bod komen in de huidige methoden en welke thema’s nog aandacht behoeven.
De pijlers beleid, educatie, signalering en fysieke en sociale omgeving komen ook terug in de Gezonde School-aanpak. Op de website van Gezondeschool.nl vindt u informatie over de aanpak bij po, vo en mbo. De Gezonde School-aanpak is een praktische aanpak om scholen te ondersteunen bij het structureel werken aan gezondheid op school. De aanpak gaat uit van wat de school al doet, bouwt hier op voort en sluit aan bij de wensen en behoeften van de school.
Een school die voldoende heeft geïnvesteerd in beleid, seksuele vorming, signalering en omgeving, kan het vignet Gezonde School met het themacertificaat Relaties en seksualiteit aanvragen. Met het vignet Gezonde School krijgen deze scholen erkenning voor hun inzet. Het themacertificaat Relaties en seksualiteit is er voor po, vo en mbo. Naast dit themacertificaat zijn er ook andere gezondheidsthema’s waarvoor je een vignet kunt aanvragen. Kijk daarvoor op Gezondeschool.nl.