Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.

Zoeken

Het belang van seksueel onderwijs op het MBO

Aandacht besteden aan seksualiteit en seksuele gezondheid in het middelbaar beroepsonderwijs is belangrijk. De studenten zijn over het algemeen seksueel actief, maar hebben niet alle kennis paraat. Daarbij helpt seksuele vorming bij een betere sfeer en een gezonder, gelukkiger leven. Lees hier de vier redenen om seksuele vorming te geven op het mbo.

Reden 1: Mbo-studenten zijn seksueel actief

Seksualiteit leeft op het mbo. Mbo-studenten zijn jongvolwassen en volop bezig om hun seksualiteit vorm te geven. TestJeLeefstijl laat ieder jaar tienduizend tot veertienduizend mbo-studenten een vragenlijst over seksualiteit invullen. Hieruit blijkt dat de meeste mbo-studenten wel eens seks hebben gehad en een groot deel ook recentelijk. Seksualiteit is op het mbo dus een onderwerp om serieus te nemen.

Reden 2: Gebrekkige sekskennis op het mbo

Ondanks hun stappen in een seksuele levensfase hebben jongeren op het mbo wat minder kennis over seksualiteit in vergelijking met jongeren op het hbo en wo. Dat heeft gevolgen. Zo gebruikt 34% van de mbo-studenten op niveau 1 en 2 relatief vaak niet of nooit condooms. Voor mbo niveau 3 en 4 geldt dit voor ongeveer 25% van de studenten. Ook heeft 11% van de meisjes regelmatig tot altijd pijn bij het vrijen. Daarbij komen ongewenste (tiener)zwangerschappen en grensoverschrijdend gedrag nog steeds te veel voor. Met de juiste seksuele vorming worden deze kwesties aangepakt – ook doordat studenten meer wegwijs worden in het zoeken van hulp.

Reden 3: Gezonder en gelukkiger leven met seksuele vorming

Een prettig seksleven is deel van een gelukkig leven. Hierbij hoort weten wat je wel en niet wilt, hoe je dat kunt vormgeven en over je wensen kunnen praten. Seksuele vorming leidt tot respectvolle relaties en seksuele contacten en dus een volwaardige, zelfbewuste rol in de maatschappij. Ook gaat het soa’s en ongewenste zwangerschappen tegen. Daarom kun je seksuele vorming ook geven als onderdeel van de dimensie vitaal burgerschap. Zo help je jouw studenten om een eigen leefstijl te ontwikkelen.

Reden 4: Betere sfeer en prestatie op school

Veilig kunnen praten over seksualiteit verbetert het contact tussen studenten en dus de sfeer in de klas. Er is vaak homonegatief gedrag op mbo-scholen, dus het is extra belangrijk voor jongeren met LHBT+ gevoelens. Een veilige sfeer leidt ten slotte ook tot betere leerprestaties en minder verzuim. Seksuele vorming leidt dus tot een beter toekomstperspectief voor jouw studenten.

Seksuele gezondheid op het MBO (2014-2019)

Ieder jaar vullen 10 tot 14 duizend mbo-studenten een vragenlijst in om hun seksuele gezondheid te testen. Dit doen ze op mbo-scholen die meedoen aan TestJeLeefstijl. De studenten krijgen feedback over hun eigen leefstijl en scholen kunnen hun studenten beter helpen met voorlichting en interventies. Het onderzoek laat zien dat de meeste mbo-studenten wel eens seks hebben gehad en een groot deel van hen ook recent.

Niet iedereen gebruikt daarbij altijd condooms en anticonceptie. Ervaringen met grensoverschrijding nemen af, maar komen nog steeds te veel voor. Ook heeft 11% van de meisjes regelmatig tot altijd pijn bij het vrijen. ​Aandacht voor de seksuele gezondheid van mbo-studenten is dus belangrijk.

Bekijk de factsheet
Bekijk alle onderzoeksresultaten

Ook interessant